Розробки уроків

Розробка уроку з української мови в 6 класі
Тема: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок учнів з теми «Прикметник».
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про прикметник, його граматичні і морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички учнів; розвивати усне і писемне мовлення, вимовну і слухову культуру, логічне мислення, уважність, пам’ять;
Обладнання: екран та мультимедійний проектор, індивідуальні картки, підручник.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: програма телепередач.
                                                                Епіграф:      Вивчайте мову українську –
                                                                               Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну…
      Антоніна Каніщенко
Хід уроку
1. Організація класу. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
   - Доброго дня, діти! Уже декілька уроків поспіль ми подорожуємо чарівною країною Морфологія, під час якої побували в гостях її мешканців – веселих Частин Мови. Ми з вами вже познайомилися з веселим і завзятим козаком-характерником – Іменником. А скільки уроків ми спілкувалися з талановитим художником – Прикметником! І сьогодні у нас остання з ним зустріч.
    - Я щойно отримала телеграму від нашого товариша – Прикметника, але прочитати, на жаль, її не можу, бо вона закодована. Допоможете мені? Ось її зміст: «Любі мої друзі! Із запропонованих слів випишіть лише прикметники. Підкресливши третю літеру у прикметниках, ви прочитаєте зміст телеграми: Покоси, вчора, вечірня, знайти, краєвид, предавній, схвильовано, мокрий, її, травневий, навмання, плюшевий».    (Чекаю)
2. Повідомлення теми й мети уроку.
- Отже, Прикметник чекає на нас, і сьогодні на уроці ми повторимо й підсумуємо матеріал про цю частину мови. Запишіть у зошитах дату і  тему уроку: «Узагальнення знань із теми «Прикметник».
3. Мотивація навчальної діяльності.
- Епіграфом нашого уроку стануть слова  Антоніна Каніщенко «Вивчайте мову українську – дзвінкоголосу, ніжну, чарівну…».     
- А щоб урок був успішним, треба визначити, чого ж ви очікуєте від роботи на уроці.
- Продовжіть речення:
Від цього уроку я очікую знати…; уміти….
Знати:        
                        -    визначення прикметника;
-    групи прикметників за значенням, їх творення;
-        ступені порівняння прикметників;
-        повні і короткі форми;
-        прикметники м’якої і твердої груп;
-        творення прикметників.
Уміти:           
                         -   знаходити прикметники;
-        правильно  їх писати;
-        використовувати у мовленні.

- Я бажаю вам отримати сьогодні лише бали достатнього і високого рівня, адже наш урок незвичайний. Це урок – програма передач у студії «Прикметник» . Зверніть увагу на заставку.
1.     Актуальне інтерв’ю
2.     Рекламний вісник
3.     Сміхопанорама
4.     У світі тварин
5.     Екстрений виклик
6.     Корисні поради
7.     Спеціальне завдання
8.     Невідома планета
9.     Домашня школа
4. Узагальнення і систематизація вивченого.
- Отже, перша телепередача «Актуальне інтерв’ю».
- Скажіть, а хто знає, що означає слово «інтерв’ю»?  (слово «інтерв’ю» пішло з англійської й означає «бесіда».)
- Наш кореспондент (заздалегідь підготовлений учень) задасть вам питання з теми «Прикметник», які він підготував. За кожну правильну відповідь зараховуйте собі 1 бал. Усі бали, отримані впродовж уроку, ви проставляєте у листи самооцінки.
 «Актуальне інтерв’ю»
1)    Скільки всього частин мови в українській мові? (10)
2)    Прикметник належить до самостійних чи службових частин мови? (Самостійних)
3)    Прикметник називає ознаку предмета чи означає предмет? (Ознаку предмета)
4)    Назвіть питання, на які відповідає прикметник. (Який? Чий?)
5)    Як змінюються прикметники? (За родами, числами, відмінками)
6)    Від якої частини мови залежить прикметник? (Від іменника)
7)    Рід прикметника можна визначити в однині чи в множині? (В однині)
8)    Назвіть розряди прикметників. (Якісні, відносні, присвійні)
9)    Який розряд прикметника має ступені порівняння? (Якісні)
10) За допомогою яких суфіксів твориться проста форма вищого ступеня порівняння? (Ш, іш)
11)За допомогою яких слів творяться складена форма найвищого ступеня порівняння? (Найбільш, найменш)
12)Які прикметники відповідають на питання чий? (Присвійні)
13)Які прикметники можуть мати коротку форму? (Якісні)
14) Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні? (Означення, присудок)

-           А тепер вашій увазі пропоную наступну передачу «Файна Юкрайна»
Ми дуже любим весь наш край
І любим Україну.
Її лани і зелен гай,
В саду рясну калину.
Там соловейко навесні
Співає між гілками.
Та й ми співаємо пісні,
Змагається він з нами.
 «Рекламний вісник» (робота в парах)
- Діти, ви всі добре знаєте, що жодна програма не обходиться без реклами. На столі у вас знаходяться шкільні прилади: ручки, олівці, зошити, книги. Використовуючи прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння, зробіть рекламу будь-якого предмету.

-                     Молодці! Гарно попрацювали!  Не завадить трохи і посміятися. Ми з вами побуваємо на програмі «Сміхопанорама».
«Сміхопанорама»
-                     Учень 6 класу писав твір про свій вихідний день. Ось що у нього вийшло: «Вчора я, повертаючись із кіна, вирішив зайти до кафа. Йти було далеченько. Таксів по шосі не зустрів. Нарешті дійшов. У фойя мене зустрів офіціант. Він показав мені меня. Я хотів замовити пюра, але його не було, а рага я їсти не схотів. Я замовив десерт: сік із манга і ківи та пачку ескіма. Додому купив дража. Ось так я вчора відпочив».
-                     Діти, що вас розсмішило у цьому творі? Яких правил не знав учень, коли писав твір? Виправте помилки у творі.
-                     Скажіть, ви любите тварин? Я думаю, що так! Отже, ми з вами завітаємо до веселого зоопарку і познайомимося із тваринами, які у ньому мешкають. Але нам доведеться бути уважними, щоб правильно узгодити прикметники із незмінюваними іменниками у роді. Таким чином ми дізнаємося про мешканців зоопарку якомога більше.
-                     Тож починаємо.

«У світі тварин»
1.     Ходить – бродить у загоні,
Дрібно гривкою трясе,
Це ж мал…. кумедн… поні,
Що діток любить над усе.
2.     То на гілках висить, то скаче,
  То мов сміється, а то мов плаче,
  Цукерки любить і смачн… безе
  Швидк… грайлив… шимпанзе.
3.     Поважн… довгоног… ему –
Окраса зоопарку,
Та має він одну проблему:
Йому у нас не жарко,
Завжди цей бідолаха мерзне
У клітці цього парку.
Ми «Мерседеса» білого йому наймемо
Й у тепл…, сонячн… Тбілісі відвеземо.
  4.   Розпустив шикарне пір’я
        Білохвост… какаду,
        Прикрашає він довкілля,
        Папуги кращого я не знайду.
 5.    Рожев… шикарн… красив… фламінго,
Він гість із далеких країв,
Завжди мав він вигляд лише на відмінно,
Бо зранку овсянку лиш їв.
  6.   Чудернацьк… кенгуру
Дуже любить дітвору,
В сумку їх свою саджає
І у столичн… метро катає.
  7.   Це хто в такім дрібнім калібрі?
        А це ж наш крихітн… колібрі.
        Найменша птаха на Землі,
        Потіха й радість дітворі.
- Сподіваюся, подорож вам сподобалася.

«Екстрений виклик»
- Увага! Екстрений виклик! Необхідно терміново виправити помилки у вживанні прикметників.
1)    Вибачте, хотів написати краткіший лист, а вийшов довжкіший.
2)    У нашому класі тепер новесенький класний керівник.
3)    Спочатку я сперечався з мамою, а потім зрозумів, що вона завжди правіша.
4)    Через тиждень дерева стоятимуть більш голі.
5)    Найбільш досконаліший проект був підготовлений учнями 6-х класів.
-       Молодці! Чудово впорались із завданням.
-       А нас уже очікує передача «Корисні поради». Кожен із вас дасть корисну пораду щодо правильного написання прикметників. Працюємо ланцюжком.
«Корисні поради»
Тума…ий; незбагне́…ий; глиня…ий; пташи…ий; (не)обхідний; (не)рідний; (не)гарячий, а теплий; (ліво)бережний; (темно)синій; (північно)східний; (жовто)гарячий; пр…великий; пр…бережний; м…який; моркв…яний; бад…орий;  чорн…чний; митт…вий; дощ…вий; бе…хмарний.
-                     Молодці! А найсміливіших з вас очікує програма «Спеціальне завдання».

«Спеціальне завдання»
Учні об’єднуються у пари.
1 представник від кожної пари витягує картку, на якій записані прикметники. Необхідно визначити способи їх творення. 
1 картка: зимовий, придорожній, темно-синій
2 картка: прадавній, солодкуватий, безмежний
3 картка: білосніжний, козацький, зелений
-                     Увага! Увага! Подивіться на екран. Перед нами наступна передача –  «Невідома планета».
«Невідома планета»
-                     Уявіть, що Фея Краси доторкнулась до вас чарівною паличкою, і ви отримали від неї дар краси. Опишіть, використовуючи прикметники, яким ви побачили навколишній світ.
5. Рефлексія уроку.
- Ось і добігає кінця урок. Сьогодні всі гарно попрацювали у нашій телестудії. І за це ви отримали великий кошик, де вміщені всі знання, уміння, навички, ідеї, почуття, які ви отримали на уроці і зараз кожен може взяти собі будь-що, ідучи з уроку. Я пропоную по черзі кожному сказати: «Я йду з цього уроку… (і назвіть те, що ви бажаєте  взяти з собою з уявного кошика).
Листи самооцінки ви мені здасте.
6. Домашне завдання.
- Остання наша передача «Домашня школа». Запишіть, будь ласка, у щоденник.
      Повторити теоретичний матеріал на с. 23-31.
Виконати один із варіантів вправи 323.
Скласти лінгвістичну казку «В гості до «Прикметника»»






Немає коментарів:

Дописати коментар